Wada słuchu u dzieci

Przy wadach słuchu ogromną rolę odgrywa czas. Chodzi o to, żeby maluchy, które źle słyszą, najlepiej w pierwszym półroczu życia otrzymały aparaty słuchowe. Zakłada się je tym dzieciom, których wady słuchu nie można wyleczyć.
Urządzenia te są coraz nowocześniejsze, mniejsze i dużo bardziej skuteczne. Działają na baterie, różnią się budową, sposobem przetwarzania dźwięków i wielkością. Każde muszą być dobrane indywidualnie. Dzięki aparatom dziecko słyszy dźwięki, co pozwala mu normalnie się rozwijać. Wówczas postępy w rehabilitacji są najszybsze.
Przy głębokiej wadzie, która nie zostanie wykryta w porę, dziecko zwykle nie ma szans na rozwój mowy. Dlatego często trafia do szkoły specjalnej.
Sam aparat jednak nie wystarczy, aby malec zaczął mówić. Zanim dziecko będzie w stanie posłużyć się językiem, musi najpierw nauczyć się go rozumieć.
Konieczna jest więc opieka specjalistów: audiologa, logopedy, pedagoga, psychologa. Dzięki nim dziecko nauczy się mówić i będzie mogło sprawnie funkcjonować w świecie ludzi, którzy dobrze słyszą.

CZY TWOJE DZIECKO DOBRZE SŁYSZY?

Noworodek: Na głośne dźwięki reaguje mrużeniem oczu lub gwałtownym rozłożeniem rączek. (TAK/NIE)

Niemowlę od 1 do 3 miesięcy:
Wydaje gardłowe dźwięki przypominające k, g, h. Gdy słyszy głośny dźwięk, przestaje ssać, budzi się. Reaguje na głos matki, nawet gdy jej nie widzi – uspokaja się i uśmiecha. Emocje wyraża płaczem, gruchaniem. (TAK/NIE)

Niemowlę od 4 do 6 miesięcy: Zwraca głowę w kierunku dźwięku grzechotki lub zabawki wygrywającej melodyjkę. Reaguje na zmiany głosu matki. Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś mówi. Zaczyna gaworzyć, wypowiadając pierwsze sylaby, np. ba, ma, da. (TAK/NIE)

Niemowlę od 7 do 11 miesięcy: Reaguje na swoje imię. Rozumie proste polecenia i zakazy. Reaguje na szelest papieru, stukanie łyżeczką o brzeg szklanki. Łączy dźwięki, powtarza sylaby, np. ba-ba.(TAK/NIE)

Dziecko 12 miesięcy: Mówi pierwsze słowa: mama, tata, pa-pa, nie. Tańczy i wydaje dźwięki w rytm muzyki. Spogląda lub wskazuje palcem przedmioty lub osoby, gdy się je o to poprosi. Naśladuje głosy zwierząt. (TAK/NIE)

Dziecko od 12 do 18 miesięcy: Poproszone pokaże nos, oko, ucho. Mówi 5-4 słowa. Bawią je rymowanki, zabawa „kosi-kosi”. Szuka źródła interesującego je dźwięku.(TAK/NIE)

Dziecko od 18 do 24 miesięcy: Spełnia proste polecenia np. „Daj lalę!’’. Pokazuje znane obrazki, gdy się je nazywa. Nazywa to, czego chce: jeść, pić, miś. Mówi od 20 do 300 słów. (TAK/NIE)

Dziecko od 2 do 4 lat: Słucha radia i telewizji na takim samym poziomie głośności, jak inni członkowie rodziny. Odpowiada na pytanie: „co to jest?”. Zadaje pytania, interesując się otoczeniem.
Śpiewa przy muzyce.(TAK/NIE)

Jeżeli na więcej niż jedno zagadnienie dotyczące odpowiedniego przedziału wieku, odpowiedziałaś NIE, zgłoś się z dzieckiem do lekarza. Pamiętaj jednak, że każde dziecko ma indywidualne tempo rozwoju. Niektóre reakcje mogą pojawić się wcześniej, inne później. Opóźnienie jednak nie powinno przekraczać pół roku.

JAK MÓWIĆ DO DZIECKA Z WADA SŁUCHU?
• Mów prostymi, poprawnymi zdaniami.
• Nie używaj zdrobnień.
• Ucz dziecko kojarzyć przedmioty z dźwiękami, jakie wydają.
• Używaj takich samych słów przy powtarzających się sytuacjach.
• Baw się z dzieckiem zabawkami, które wydają dźwięki.
• Pozwól malcowi mówić tak, jak ono chce i umie, akceptując początkowo niedoskonałe wypowiedzi, a także wszelkie bezsłowne próby komunikacji. Dopiero później pracuj nad tym, żeby mowa była wyraźna.
• Chwal dziecko za każdy, nawet najmniejszy sukces, każde choćby nieudolnie wypowiedziane słowo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *